O Antonio García Martínez, ο πρώτος ads targeting product manager της ομάδας Facebook Ads της γνωστής υπηρεσίας κοινωνικής δικτύωσης, σε άρθρο του που δημοσιεύθηκε στο Wired.com, προσπαθεί να καταρρίψει, μια θεωρία συνωμοσίας όπως την χαρακτηρίζει, την αντίληψη δηλαδή πολλών χρηστών, ότι το Facebook «ακούει» μέσω του smartphone μας. Θέτει τρία κρίσιμα ερωτήματα και απαντά σε αυτά:
1. Είναι πιθανόν να συμβαίνει κάτι τέτοιο;
2. Έχει ενδιαφέρον για τους διαφημιστές;
3. Λειτουργεί;
2. Έχει ενδιαφέρον για τους διαφημιστές;
3. Λειτουργεί;
Όπως συμβαίνει και με άλλες θεωρίες συνωμοσίας, υπάρχουν αρκετές αποδείξεις για κάθε μια, τόσες ώστε να σε κάνουν να το πιστέψεις. Παράδειγμα, το βίντεο που ακολουθεί παρακάτω, υποτίθεται ότι δείχνει ένα iPhone το οποίο έχει εγκατεστημένη την εφαρμογή του Facebook, να ακούει σε λέξεις κλειδιά των κατόχων του και στη συνέχεια να προβάλλει σχετικές διαφημίσεις. Ωστόσο, ο Martinez τα θεωρεί ανοησίες και εξηγεί παρακάτω για ποιόν λόγο.
Για να συμβαίνει κάτι τέτοιο, το Facebook θα χρειαζόταν να καταγράψει ό,τι ακούει από το smartphone σας, ενώ είναι ενεργοποιημένο. Μια τέτοια λειτουργικότητα, ισοδυναμεί με μια διαρκή κλήση από εσάς στο Facebook. Η μέση voice-over-internet κλήση απαιτεί περίπου 24kbps, που αντιστοιχεί σε 3KBs δεδομένων το δευτερόλεπτο. Ας υποθέσουμε ότι έχετε το smartphone σας ενεργοποιημένο την μισή μέρα, αυτό αντιστοιχεί σε 130MBs την ημέρα ανά χρήστη. Αν σκεφθούμε ότι υπάρχουν 150 εκατομμύρια ενεργοί ημερήσιοι χρήστες στις ΗΠΑ, αυτό θα ισοδυναμούσε με 20 petabytes την ημέρα, μόνο στις ΗΠΑ.
Για να κατανοήσουμε λίγο καλύτερα τους αριθμούς, αρκεί να αναφερθεί, ότι ολόκληρη η χωρητικότητα της υποδομής του Facebook φθάνει τα 300 petabytes. Ή ας το θέσουμε αλλιώς. Η συνεχή καταγραφή του ήχου θα απαιτούσε 33 φορές περισσότερα δεδομένα, από αυτά που το Facebook καταλαμβάνει ημερησίως. Επιπλέον, η καταγραφή του ήχου, θα ήταν εύκολη ανιχνεύσιμη από τους χρήστες, καθώς θα κατανάλωνε μεγάλα ποσά δεδομένων για να διατηρηθεί η κλήση με τον ... Zuckerberg. Και το smartphone σου θα κολλούσε συνεχώς αν συνέβαινε κάτι τέτοιο.
Υπάρχει βέβαια, ένας πιο «έξυπνος» τρόπος να γίνει κάτι τέτοιο. Το Amazon Echo (όπως και το Google Home). Το Echo εξοπλίζεται με αρκετό hardware για την ανίχνευση πολύ λίγων λέξεων, που θα του δώσουν την εντολή να αρχίσει να ακούει. Μόλις ανιχνεύσει αυτήν την λέξη, είναι αρκετά «έξυπνο» να ηχογραφήσει την εντολή που την ακολουθεί και να την στείλει στην Amazon, όπου θα γίνει η speech-to-text μετάφραση.Τα δεδομένα, ή η απαίτηση για περισσότερες λεπτομέρειες επιστρέφουν πίσω και έτσι η συζήτησή σου με την Alexa συνεχίζει. Το Echo λειτουργεί περίπου σαν ένα μικρόφωνο, ηχείο και έναν «αδύναμο» υπολογιστή που επιτελεί ιδιαίτερα καλά μικρές διεργασίες αναγνώρισης φωνής.
Μπορεί να συμβεί κάτι αντίστοιχο με το Facebook app; Να ακούει δηλαδή συγκεκριμένα keywords που ενεργοποιούν τις διαφημίσεις; Όχι ακριβώς. Το σύστημα στοχευμένων διαφημίσεων του Facebook, είχε εκατομμύρια keywords όταν ο Martinez ολοκλήρωσε τη συνεργασία μαζί του και είναι πιθανό ο αριθμός αυτός να παρέμεινε σταθερός ή να αυξήθηκε σε κάποιο βαθμό. Αλλά σε αντίθεση με το Amazon Echo, το οποίο ακούει μόνο μια από τις τέσσερις λέξεις που θα το κάνει να εκκινήσει τη λειτουργία του, εκατομμύρια, ή μάλλον δισεκατομμύρια λέξεις και φράσεις θα απαιτούσε το σύστημα των στοχευμένων διαφημίσεων. Επειδή ακριβώς το σύστημα του Facebook δεν έχει μια συγκεκριμένη λέξη, η συσκευή θα έπρεπε να ακούσει κάθε λέξη που θα λέγατε προκειμένου να σας προβάλλει σχετικές διαφημίσεις. Αυτό θα σήμαινε, ότι ο κώδικας speech-to-text translation θα έπρεπε να τρέχει στη συσκευή σας, μια πολύ επίπονη για τη συσκευή διαδικασία, ακόμη και για την καλύτερη υποδομή cloud.
Θα μπορούσατε να ξεπεράσετε το πρόβλημα αυτό, περιορίζοντας τη λίστα των keywords, αλλά και πάλι είναι μια πολύ απαιτητική διαδικασία, τόσο για τα πιο παλιά smartphones όσο και για τις ναυαρχίδες, τύπου iPhone X. Η στόχευση μιας συγκεκριμένης συσκευής, θα έλυνε κάπως το πρόβλημα. Ο Martinez συνεχίζει επισημαίνοντας, ότι οποιαδήποτε τέτοια διεργασία της συσκευής σας, θα είχε άμεση επίπτωση στις επιδόσεις, κάτι που εύκολα θα μπορούσατε να το διαπιστώσετε από τις background διαδικασίες. Αυτό βέβαια, θα μπορούσε να αλλάξει, καθώς τα smartphones γίνονται όλο και πιο ισχυρά, αλλά η targeting engine του Facebook δεν θα τρέχει στο smartphone σου, τουλάχιστον όχι σύντομα.
Αλλά τι θα συνέβαινε όμως αν όλες αυτές οι δυσκολίες εξαφανιστούν;
Ας υποθέσουμε ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα τέλειο ψηφιακό αντίγραφο από κάθε ομιλία που το Facebook ακούει μέσω του smartphone. Θα ενδιέφερε αυτό το ψηφιακό αντίγραφο τους διαφημιζόμενους; Όχι και πολύ, αποδεικνύεται. Ο Martinez επισημαίνει ότι δοκίμασαν κάτι τέτοιο, κατά τον πρώτο χρόνο εργασίας του στο Facebook. Αποκαλούνταν Project Chorizoκαι περιελάμβανε την προώθηση δεδομένων των χρηστών (posts, link shares) στο σύστημα targeting, προκειμένου να διαπιστώσουν αν θα βελτιωνόταν η απόδοση των διαφημίσεων. Αλλά πριν καν φθάσουν να διαπιστώσουν την απόδοση των διαφημίσεων, εντυπωσιάστηκαν από το πόσο μικρό ποσοστό περιεχομένου ενεργοποίησε το ενδιαφέρον του συστήματος στοχευμένων διαφημίσεων. Η επιρροή των δεδομένων στο targeting σύστημα ήταν ελάχιστη, όχι μηδενική, αλλά πολύ λιγότερη από εκείνο το επίπεδο που οι διαφημιστές θα πλήρωναν για κάτι τέτοιο.
Καταλήγει, ότι το Facebook δεν χρειάζεται τεχνολογικά θαύματα για να σας στοχεύσει μέσω των διαφημίσεων. Το κάνει ήδη με πολύ καλύτερους τρόπους αλλά και αποτελεσματικούς. Συνοπτικά να αναφερθεί ότι δεν υπάρχει τρόπος το Facebook να ακούει μέσω του smartphone σας. Η παρακολούθησή σας για να σας προβάλλει σχετικές διαφημίσεις, γίνεται με άλλους τρόπους, που δεν γνωρίζετε, τονίζει. «Είναι η σφαίρα που δεν ακούτε, αυτή που σας χτυπά»!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου